Koffie-ochtend, donderdag 26 september 2023

Voor de tweede keer organiseerde onze vereniging een koffie-ochtend.
Dit maal waren we te gast bij Frida en Aart Bogerd in Giesenburg.
De langtermijn weersvoorspelling zag er weliswaar niet zo rooskleurig uit, maar op de dag zelf bleek het fantastisch weer te zijn met een lekkere temperatuur, zodat we buiten van een kop koffie konden genieten.

Hoewel maar 9 leden zich hadden aangemeld, kwamen boven verwachting het dubbele aantal belangstellenden opdagen om een kijkje in de tuin te nemen. Op het ruime terras was echter voor iedereen wel een plaatsje te vinden.

Zoals gewoonlijk was er voldoende gespreksstof, zowel aan de koffietafel als ook later tijdens het bezichtigen van de tuin, die ruim genoeg was om de diverse groepjes aanwezigen kwijt te kunnen. De grote variëteit aan planten deed vaak vragen over de herkomst oprijzen. Kon niemand hier duidelijkheid in brengen, dan bracht de app “plantnet” wel uitkomst.

Een bijzondere boom die we konden bewonderen was de Clerodendrum trichotomum (pindakaasboom). Deze heeft zijn grappige naam te danken aan zijn geur. Wanneer de bladeren tegen elkaar worden gewreven komt er een pindakaasgeur vrij. Niet vanwege deze geur, maar vanwege zijn bloesem is de boom geliefd bij bijen!

Omdat de bloei pas laat in augustus en september is, waren we er op het juiste moment! De bloesem ruikt overigens niet naar pindakaas, maar zoet naar oranjebloesem. Daarna verschijnen er felblauwe bessen in een sierlijk roze kransje. De vruchten van de boom zijn niet eetbaar.
De groeischeuten en het jonge blad echter wel! Die zijn erg gezond en kunnen worden geroerbakt.

Hoe snel zo’n gezellige ochtend dan voorbij is. Bijna twee uur later moesten we al weer afscheid nemen van onze gastgevers. Als dank verrasten we deze met een mooie bosbloemen en konden we terugkijken op een wederom interessante en gezellige koffie-ochtend.